Dünyanın birçok farklı ülkesinde satış rekorları kıran akıllı cep telefon modelleriyle ünlü Xiaomi, köklü bir geçmişe sahip olmasa da adından sıkça söz ettiren firmalardan biri konumundadır. Özellikle Türkiye’deki akıllı cep telefonu pazarına girdikten sonra sektörde yenilikler yaratan Xiaomi, uygun fiyata sunduğu teknolojik ürünleriyle hafızalara yer eden bir marka haline gelmiştir. Teknoloji tutkunlarının sıklıkla tercih ettiği Xiaomi, yalnızca akıllı cep telefonlarıyla kalmamış aynı zamanda mobil uygulama, dizüstü bilgisayar, televizyon, akıllı saat, kulaklık, spor bandı ve giyilebilir teknolojik donanımlara yatırım yapan büyük ölçekli bir firmadır.
Geçmişten Günümüze Xiaomi’nin Kuruluş Hikayesi
Teknoloji dünyasına yön veren ülkelerden biri olan Çin, bu özelliğini birkaç farklı şirkete borçludur. Bu şirketlerden biri de Çin menşeli Xiaomi Corporation’dur. Kısaca Xiaomi olarak telaffuz edilen şirket, şu anda da görevinin başında olan Lei Jun tarafından kurulmuştur. Okul yıllarından beri teknolojiye meraklı olan Jun, geçmişte Apple’ın kuruluşuna dair okuduğu kitaptan etkilenmiş ve bu bağlamda şirket kurmak için hazırlıklara başlamıştır.
Lei Jun, teknolojiye yeni bir soluk katmak için genç bir girişimci olarak şirketini kurmuştur. Xiaomi’den önceki ilk girişimi olan bu iş kapsamında işlemci üretimi yapılması amaçlanmıştır. Kısa bir süre sonra bu girişimi başarısızlıkla sonuçlanan Jun, bu kez yeni bir şirket açmak yerine halihazırda faaliyette olan bir firmaya dahil olmuştur. Kingsoft isimli firma bünyesine giriş yapan Jun, ilerleyen süreçte bu şirketin CEO pozisyonuna kadar ulaşarak büyük başarılar elde etmiştir. Jun, Kingsoft şirketindeyken günümüzdeki Xiaomi markasının temellerini atmaya başlamıştır. Böylece 2010 senesinde uzun süren hazırlık sürecinin ardından Jun, çalışmalarını destekleyebilecek ünlü bir isim arayışına girmiştir. Geçmişinde Microsoft ve Google gibi firmalar bulunan Lin Bin, bu bağlamda Lei Jun’un aradığı isim olmuştur. Lei Jun, 2010 yılının 6 Nisan tarihinde resmi olarak Xiaomi şirketini kurarak faaliyetlerine başlamıştır.
Teknoloji sektörünün en zorlu dönemlerinde bu dünyaya giriş yapan Xiaomi’nin ilk çalışmalarından biri, günümüzde hala kullanılmakta olan MIUI’dir. Kendi akıllı cep telefonlarına özgü bir işletim sistemi olan MIUI, renkli tasarımları ve kullanım kolaylığı ile dünya çapında tanınmaya başlamıştır. İşletim sisteminin üretildiği sırada Xiaomi tarafından henüz üretilmiş bir akıllı cep telefonu bulunmamaktadır. Ancak yazılım üretiminden yaklaşık bir yıl sonra Xiaomi bünyesindeki ilk akıllı cep telefonu olan Mi 1 piyasaya sürmüştür.
Xiaomi, bu noktada kullanıcılarına işletim sistemi bakımından iki farklı seçenek sunmuştur. İlk seçenek, firmanın Android üzerinde geliştirdiği MIUI kullanımı; ikincisi ise standart Android işletim sistemidir. Kullanıcıların büyük bir kısmının Xiaomi tarafından geliştirilen MIUI tarafını seçmesi, firmanın yazılım tarafındaki özgüvenini iyice arttırmıştır. Uygun fiyatlarıyla satışa çıkan Mi 1, sunduğu yüksek teknolojiyle birlikte dünya çapında büyük bir satış hacmi yakalamıştır.
Xiaomi’nin Akıllı Telefon Pazarında Yükselişi
Mi 1 ile akıllı cep telefonu pazarına giriş yapan Xiaomi, hızla diğer ürünlerini geliştirmeye başlamıştır. 2012 yılına gelindiğinde Mi 2’yi tanıtan firma, aynı zamanda bir önceki model olan Mi 1’in “S” versiyonunu da pazara sunmuştur. Beklediği satışları yine yakalayan Xiaomi, 2013 yılında ise Mi 2S ile Mi 2A ürünlerini tanıtmıştır. Bu modeller, Xiaomi’nin akıllı cep telefonu sektöründe devrim yarattığı ürünler olarak tarihe geçmiştir. Kendine has bir kitle sahibini oluşturan Xiaomi, 2013 yılında ise Mi 3’ü tanıtmıştır. Bu telefon, dönemin 3G bakımından en hızlı modeli olarak piyasadaki yerini almıştır. 2013 yılından sonra dönemin pazar liderlerinden Samsung ile yarışmaya başlayan Xiaomi, 2014 yılında en ünlü modellerinden olan Redmi’yi tanıtmıştır. Peşi sıra Redmi Note ve Pro versiyonları tanıtılmıştır. Uygun fiyat politikasıyla milyonlarca kullanıcıya hitap etmekte zorlanmayan Xiaomi, aynı zamanda yüksek teknolojiyi de beraberinde sunmayı başarmıştır. Redmi, bu dönemden sonra Xiaomi’nin alt markası olarak faaliyetlerine devam etmeyi sürdürmüştür.
Xiaomi, yalnızca akıllı cep telefonu pazarında değil günlük hayatta aktif olarak kullanılan pek çok kategoride de ürün geliştirmeye başlamıştır. Bu ürünler arasında kablosuz kulaklık, şarj cihazları, akıllı saatler, bileklikler, kişisel bakım aletleri, monitör ve elektrikli süpürgeler yer almaktadır. Xiaomi, Türkiye’deki satış faaliyetlerini kendi Mi Store isimli mağazalardan ve zincir marketler üzerinden yürütmektedir. İlk olarak İstanbul’da açılan mağaza, kısa süre içerisinde ülkenin dört bir yanına yayılmaya başlamıştır. Xiaomi Mi Store, günümüzde 50’ye yakın mağazasıyla kullanıcılarını uygun fiyatlı yüksek teknolojik ürünlerle buluşturmaktadır.
Xiaomi’nin Alt Markaları
Xiaomi, teknoloji alanında yaptığı yatırımları farklı markalar aracılığı ile devam ettirmiştir. 2018 yılında ilk akıllı cep telefonu serisini üreten Poco, 2020 yılında Xiaomi bünyesine dahil edilmiştir. Xiaomi çatısı altında giriş ve orta seviye akıllı cep telefonları üretmeye başlayan Poco, kendine has tasarımları ve fiyat politikalarıyla kısa sürede büyük kitleler tarafından ilgi görmüştür. Bu sırada Xiaomi, daha üst düzey akıllı cep telefonu üretimine yoğunlaşmıştır.
Xiaomi’nin alt markalarından biri de Redmi’dir. 2013 yılında akıllı cep telefonu olarak duyurulan bu isim, 2019’da şirkete bağlı bir alt marka olarak tescil edilmiştir. Android destekli MIUI işletim sistemine sahip olan Redmi’ler kendi içerisinde giriş, orta ve üst seviye olarak ayrılmaktadır. İçerisindeki ucuz bileşenlerinin yanı sıra düşük fiyatlarıyla cazip gelen Redmi modelleri, zarif görünüşleriyle de günümüzde hala Xiaomi’nin en çok satan ürünleri arasında yer almaktadır.